اسرار و اعجاز افرینش

پیوندها

۱۰ مطلب در آبان ۱۳۹۹ ثبت شده است

آسیب شناسی تفسیر موضوعی

دوشنبه, ۱۹ آبان ۱۳۹۹، ۰۶:۳۱ ب.ظ

برای تفسیر موضوعی تعاریفی بیان کرده‌اند. بعضی گفته‌اند: عبارت است از بیان معارف مربوط به یک موضوع از لابه لای آیات موجود در یک یا چند سوره.[۱] به گفته بعضی دیگر تفسیر موضوعی آن است که آیات مرتبط به هر موضوعی که در قرآن پراکنده‌اند گردآوری و یکجا بررسی شوند تا نظر قرآن درباره آن موضوع و ابعاد آن به دست آید.[۲]

 

  • تیم تولید محتوای حسمان

اشکالات تفاسیر موضوعی؛ تقطیع آیات قرآن کریم

دوشنبه, ۱۹ آبان ۱۳۹۹، ۰۶:۳۱ ب.ظ

از یکی از اشکالات تفسیر موضوعی، میتوان تقطیع آیات قرآن کریم را نام برد. ناقدین  این نوع تفسیر معتقدند که در تفسیر موضوعی، مفسر آیات قرآن را از سیاق خود جدا کرده و در کنار آیات دیگر از سوره های دیگر قرآن آن را فهم می کند. در واقع، در این روش تفسیر، ارتباط آیات با آیات قبل و بعد قطع شده و این عمل در بسیاری از مواقع، موجب گژ فهمی معنای آیه می شود. (پاکتچی، 1387: 271)

 

 

 

  • تیم تولید محتوای حسمان

ضرورت و اهمیت تفسیر موضوعی؛ دلیل دوم

دوشنبه, ۱۹ آبان ۱۳۹۹، ۰۶:۳۰ ب.ظ

عصر ما عصر ارائة نظریه ها، مکتب ها و نظام هاست و عرضة مناسب معارف قرآن و اسلام در این عرصه می طلبد که ما نیز آموزه های قرآن کریم را در قالب نظریه و نظام و مکتب و به صورت یک مجموعة منسجم ارائه کنیم. این کار با تفسیر ترتیبی صرف امکان پذیر نیست؛

 

  • تیم تولید محتوای حسمان

قدمت تفسیر موضوعی

دوشنبه, ۱۹ آبان ۱۳۹۹، ۰۶:۲۹ ب.ظ

اگر به قرون میانه و متقدم مراجعه کنیم، به سختی می توانیم تفسیر موضوعی را در بین آثار علما بیابیم؛ چرا که میراث تفسیری گذشته_ چه در میان اهل سنت و چه در میان شیعیان_ تفسیر ترتیبی است (پاکتچی، 1387: 268)

 

  • تیم تولید محتوای حسمان

ویژگی‌های تفسیر موضوعی

دوشنبه, ۱۹ آبان ۱۳۹۹، ۰۶:۲۸ ب.ظ

برای تفسیر موضوعی در مقایسه با تفسیر ترتیبی ویژگی‌ها و امتیازاتی بیان شده که این امتیازات ناظر به دو قسم گونه دوم از تفسیر موضوعی‌اند. شایان ذکر است که برخی از موارد ذیل ناظر به تفاوت تفسیر ترتیبی با هر دو شیوه گونه سوم است و برخی ناظر به یکی از این دو شیوه است:

 

  • تیم تولید محتوای حسمان

ارزش علم تفسیر

دوشنبه, ۱۹ آبان ۱۳۹۹، ۰۶:۲۷ ب.ظ

بررسی علم تفسیر و سرگذشت آن است. نویسنده در این سلسله مقالات، ضمن بررسی مفهوم تفسیر و تفاوت آن با تأویل، به ارزشمندی علم تفسیر اشاره کرده و در مرحله بعد، فراگیری آن را وظیفه همگان می‏داند.

 

  • تیم تولید محتوای حسمان

کلیدهای تفسیر؛ تفکر در قرآن

دوشنبه, ۱۹ آبان ۱۳۹۹، ۰۶:۲۶ ب.ظ

چهارمین و آخرین کلید تفسیر، تفکر در قرآن می باشد. فکر با طرح سوال، جریان می گیرد و با این جرقه ها روشن می شود. و تفکر در قرآن، چهار مرحله دارد. همانطور که طرح سوال در چهارمرحله عملی می شد. اکنون در هریک از این قسمت ها، نمونه هایی می دهیم.

 

  • تیم تولید محتوای حسمان

روش تفسیر

دوشنبه, ۱۹ آبان ۱۳۹۹، ۰۶:۲۳ ب.ظ

 برای تعریف مفهوم «روش تفسیری» در آغاز باید به مفهوم لغوی و اصطلاحی «روش» اشاره کنیم. «روش» (نهج، منهج) در لغت به معنای «راه روشن و آشکار» آمده است(1). 

  • تیم تولید محتوای حسمان

مکاتب تفسیری

دوشنبه, ۱۹ آبان ۱۳۹۹، ۰۶:۲۱ ب.ظ

تفسیر قرآن از دوران پیامبر عزیز اسلام (ص) آغاز شد و در طول تاریخ مراحل مختلفی رائ پشت سر نهاد و مکاتب مختلف تفسیری شکل گرفت و پیوسته مفسران و قرآن پژوهان کوشیدند تا از برکات این خوان معنوی بهره مند شوند. 

 

  • تیم تولید محتوای حسمان

عجیب ترین دریاچه دنیا با درختانی وارونه

دوشنبه, ۱۹ آبان ۱۳۹۹، ۰۶:۱۸ ب.ظ

جنگل زیر آب عجیب ترین دریاچه دنیاست . دریاچه کیندی قزاقستان یک ویژگی منحصر بفرد به نسبت دیگر دریاچه ها دارد و آن وجود یک جنگل در زیر آن است. این دریاچه به دنبال یک زلزله در سال 1911 میلادی به وجود آمده و در آن زمان درختان این منطقه بصورت برعکس در درون آب قرار گرفتند و از آن زمان تاکنون بدون خشک شدن در درون این دریاچه قرار دارند. 

ادامه مطلب...

 

  • تیم تولید محتوای حسمان