اسرار و اعجاز افرینش

پیوندها

۵ مطلب در مرداد ۱۳۹۹ ثبت شده است

چگونگی برخورد با اخبار نادرست

پنجشنبه, ۳۰ مرداد ۱۳۹۹، ۱۲:۲۰ ب.ظ

خبرگزاری ها علی رغم محدودیت هایی که در عرصه  بازنمایی دارند، اما یک محیط الگوسازی و یک محیط تشویق‌کننده و در عین حال یک محیط کنترل‌کننده سبک زندگی هم هستند. ما دربارۀ علوم ارتباطات و رسانه، هنجار غالبی به نام ارزش های خبری داریم.

ارزش های خبری بر اساس تمایلات انسانی که لزوما تمایلات عقلانی هم نیست، پایه گذاری شده است. اخبار و اطلاعاتی  که از این رسانه ها به دست آید ، الزاما ممکن است به صلاح  اجتماع و یا عامه  مردم نباشد و این واقعا مبنای رسانه اسلامی نیست  در الگوی رسانه اسلامی ، همه  سازوکارهای جاری و ساری در رسانه اسلامی باید بر اساس اهداف مورد نظر دین و با توجه به احکام و عقاید و اخلاق  اسلامی  باشد.

ادامه مطلب...

  • تیم تولید محتوای حسمان

هیجان زدگی در رسانه

پنجشنبه, ۳۰ مرداد ۱۳۹۹، ۱۲:۱۸ ب.ظ

یکی از مولفه های آموزش سواد رسانه ای بعد احساسی سواد رسانه ای می باشد که در یک تعریف کلی می توان اینگونه تعریف کرد: کنترل عواطف و احساسات در برابر اخبار و رسانه ها.

 

افرادی زیادی در جامعه وجود دارند که خبری را بدون در نظر گرفتن منبع و صحت آن به سادگی می پذیرند که قرآن کریم در این باره در آیه 36 سوره اسرا می فرماید: آن چیزی که به آن علم نداری از روی عواطف و احساسات باور نکن زیرا گوش و چشم و دل ها همه مسئولند.

ادامه مطلب...

  • تیم تولید محتوای حسمان

وظیفه مخاطب در محتوای خبر

پنجشنبه, ۳۰ مرداد ۱۳۹۹، ۱۲:۱۵ ب.ظ

یکی از مولفه های اموزش سواد رسانه ای بعد زیبایی شناسی سواد رسانه ای می باشد که در یک تعریف کلی داوری و قضاوت در برابر پیام از نظر محتوای (ویراستاری، نحوه دستکاری، نورپردازی و...) آن می باشد.

 عصر جدید ارتباط، هر روز افراد را در معرض اخبار و اطلاعات جدید می‌گذارد که سوای از صحت و سقم آن، ذهن افراد را درگیر کرده و تغییرات محسوس و نامحسوسی در زندگی وی بر جای خواهد گذاشت.

 

ادامه مطلب...

  • تیم تولید محتوای حسمان

بررسی جوانب خبر

پنجشنبه, ۳۰ مرداد ۱۳۹۹، ۱۲:۱۳ ب.ظ

یکی از ابعاد آموزش سواد رسانه ای بعد زیبایی شناسی سواد رسانه می باشد که در یک تعریف کلی داوری و قضاوت درباره پیام ها از نظر (ویراستاری، نحوه دستکاری، تحریف و ..... ) می باشد.

خداوند بارها در قرآن کریم درباره تحریف خبر ها سخن گفته است . همانگونه که در آیه 41 سوره مائده می فرماید: آنان سخنان را از مفهوم اصلی آن تحریف می کنند.

ادامه مطلب...

  • تیم تولید محتوای حسمان

توجه به محتوای خبر نه خبرنگار

پنجشنبه, ۳۰ مرداد ۱۳۹۹، ۱۲:۰۹ ب.ظ

سواد رسانه ای بر مبنای آموزه های قرآنی، کمک می  کند که قضاوت صحیح تری از اخبار پیرامون خود داشته باشیم.

توجه به این مؤلفه ها مبنای نظری و عملی را در اختیار ما می گذارد که می توان بر آن اساس برنامه ریزی انجام داد و مشکلات  و نارسایی های علمی این حوزه را تا حدودی جبران کرد.

ادامه مطلب...

  • تیم تولید محتوای حسمان